نگاهی به پیشینه نماد ابلیسک
 
درباره وبلاگ


افکار آزاد=برداشت درست از زندگی...
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 110
بازدید دیروز : 60
بازدید هفته : 272
بازدید ماه : 269
بازدید کل : 160884
تعداد مطالب : 204
تعداد نظرات : 18
تعداد آنلاین : 1



سقوط آزاد







ابلیسک (obelisk) برگرفته از یک واژه یونانی به معنای ستون برافراشته است. یک بنای یادبود باریک با قاعده‌ای مربع‌ شکل بوده که در بخش فوقانی آن یک هرم قرار داده شده است.
بر ساس اساطیر مصر باستان این بنا با خدای خورشید یعنی "رع" (Ra) مرتبط می‌شد. به این شكل که این نماد، اشعه‌ای از اشعه‌ های خورشید بود که به صورت سنگی درآمده و "رع‌" الهه خورشید درون این سنگ قرار دارد.
در زبان مصر باستان بر این بنا نام "تِجِن" (Tejen) نیز می‌نهادند، مصریان معتقد بودند بدنه بلند و باریک ابلیسک مظهر دفاع و محافظت و هرم رأسی بنا نیز مظهر دورکردن نیروهای منفی و باد و توفان است.
ابلیسک در دورانی نیز نماد ازیریس(Osiris) شد. زیرا اعتقاد بر این بود که این الهه توانسته بر تمامی خدایان دیگر تفوق بیابد به همین دلیل دارای قدرت‌هایی از هر یک از خدایان دیگر شده بود و لذا ابلیسک، نمادی که متعلق به رع بود (خدای خورشید یا رب السماوات) نصیب ازیریس (خدای مرگ و دنیای زیرزمین) شد.
 نماد بانبجت قوچ بود و این دلیلی بود برای پرستش این حیوان توسط عده ای از مردم مخصوصاً در شهر مندیز (Mendes) در زمان باستان.
رابطه میان ابلیسک و فرقه‌های فراماسونی از اینجا آغاز می‌شود که انشاالله در مطالب بعد یك مقداری بهش می پردازیم.(1)



و مسلمانان از قدیم الایام به جهت تثبیت عبودیت و اطاعت خدای متعال، و به تاسی از حضرت ابراهیم (ع) روزهای عید قربان هر سه جمره را رمی می کنند.



راستی چند روز پیش كه تهران بودم یك چیزی خیلی جلب توجه می كرد، بیش از همیشه!! منظورم از این نوع ساختمانهاست،‌ به نظرتون خیلی زیاد نشدن؟ قطعاً از غفلت ما سوء استفاده می کنند و نماد سازی می کنند، باید توجّه داشته باشیم که یکی از نظریات مهم غربی ها در بحث نماد و نشانه شناسی این است که هرچه نماد و نشانه بیشتر باشد، فرهنگی که این نمادها از آن برخواسته اند، قویتر خواهد بود.(2)
این نظریه ای است که مطرح شده و در مقام عمل هم می بینیم که دارند بهش عمل می کنند.



من باز هم باید از دوستان خوبم عذرخواهی كنم كه كامنتهاشونو هنوز تایید نكردم،‌ درگیر امتحاناتم،‌ انشاالله فرصتی شد لطفتون رو جبران خواهم كرد.



1. http://www.mashreghnews.ir
2. کتاب نظریه های ارتباطات، لیتل جان، ترجمه دکتر نوربخش و دکتر میرحسینی.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 15:22 ::  نويسنده : یکی